Menu

Welke schaatsen zal ik kiezen voor mijn kind ?

Wij bevelen voor de beginnende schaatser (ouderwetse) houtjes of easy gliders aan.

Wanneer u voor de Houtjes of Easy Glider kiest, bind deze dan bij voorkeur onder een stevige (berg)schoen met goede steun in de enkels. Draag de sluitingen altijd aan de buitenkant, dus sluiting rechts van de schoen aan de rechtervoet en links aan de linkervoet. 

Mocht uw kind meer steun in de enkels nodig zijn dan kunt u de combi noor overwegen. Deze bieden al direct al een goede steun, echter het overstappen naar de professionele schaats is dan wat lastiger.

Wanneer de enkels wel stevig zijn of er is al meer ervaring met het schaatsen, dan zou je ook kunnen kiezen voor een lage noor. Zorg wel voor een noor met een goede stevige schoen en vooral niet 1 of 2 maten te groot.

Zorg in ieder geval vóór aanvang van het schaatsen dat de schaatsen zijn GESLEPEN. Wanneer u nieuwe schaatsen koopt vraag dan aan de verkoper of de ijzers scherp/geslepen zijn. Indien dat niet zo is, laat ze dan slijpen. Op botte schaatsen kan uw kind géén afzet in het ijs maken en zal als een Bambi alle kanten op glijden. Dus laat je schaatsen regelmatig (een paar keer per seizoen) slijpen. Vooral wanneer je op natuurijs hebt geschaatst, is het raadzaam om je schaatsen te slijpen voordat je weer op de kunstijsbaan gaat schaatsen.

Na het schaatsen adviseren wij om de ijzers goed droog maken om roestvorming te voorkomen. Rol de schaatsen voor transport in een droge handdoek, zodanig dat de ijzers niet tegen elkaar komen. Als de ijzers tegen elkaar komen veroorzaakt dat bramen / beschadigingen.

Berg de schaatsen op een droge plek op, zonder beschermhoezen . 

Loop nooit met schaatsen over de stenen!

Jgd soorten schaatsen

Welke kleding trek ik aan met schaatsen?

Handschoenen en hoofdbescherming (een helm of een muts) is verplicht. Dit voorkomt verwondingen door vallen.

Ons kleding advies is: makkelijke, niet knellende warme kleding (trainingspak, joggingbroek of skikleding), denk ook aan thermo ondergoed.